Standpunt huisvesting

Op 9 juni 2013

Bouwen is duur en bijna onbetaalbaar. Daarom willen we samenwerken met eigenaars, project-ontwikkelaars en sociale huisvestingsmaatschappijen om koopkavels en koop-woningen te creëren.

Vierkantshoeves krijgen een herbestemming binnen en buiten de woonzones. Tevens moet er op een energiezuinige en ecologische manier gebouwd worden met aandacht voor het energie- en waterverbruik, het materiaalgebruik…

VISIE

Wij komen op voor een welgezinde samenleving. Dat is een samenleving die gezinsleden alle kansen biedt op een harmonieuze ontplooiing. De duurzaamheid van het gezinsleven is een belangrijke voorwaarde voor het welzijn van kinderen en volwassenen. Wij willen alle mannen, vrouwen, kinderen en ouderen, die zorg willen opnemen voor elkaar en kiezen voor een duurzame band, ondersteunen.

CONCREET

• Bouwen in Kortessem is duur en bijna onbetaalbaar.
  • Benevens geplande en op stapel staande initiatieven in Kortessem en Guigoven moeten ook in de andere deelgemeenten woonmogelijkheden gecreëerd.
  • In het beleid moet ook de “renovatie van bestaand patrimonium” aangemoedigd. Oude panden bepalen dikwijls het karakter van onze dorpen. Ook herbestemmingen van bestaande vierkantshoeves moeten daarvoor in aanmerking komen.
  • De gemeente is een speerpunt in het woonbeleid en moet de lokale woonbehoeften opsporen.
  • We gaan de Vlaamse wooncode toepassen naar duurzaam woonbeleid, en duurzaam bouwen.
  • Er dient een lange termijnvisie uitgewerkt naar het aanbod aan betaalbare woningen: eigenaars worden gestimuleerd om gronden te koop aan te bieden.
  • Huisvestingsmaatschappij als bevoorrechte partner om een sociaal woonbeleid uit te bouwen. De sociale huisvestingsmaatschappij kan samenwerkingsverbanden sluiten met andere actoren. Het OCMW kan hierbij begeleiden.
  • Het gemeentelijk patrimonium uitbouwen door grondruil of verkoop.
  • Bijstand verlenen aan woningzoekenden. Er dient een samenwerking met Stebo opgezet waar men terecht kan voor informatie, advies en begeleiding, bekendmaken van de gemeentelijke steunmaatregelen en het aanvragen van premies.
  • Strijd tegen leegstand en verkrotting.
  • Bijspringen in de huisvesting van sociaal zwakkeren in kwalitatief goede woningen. Zo dienen alle woningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen van dubbele beglazing voorzien te worden.
  • Aantrekkelijk blijven voor jonge gezinnen: betaalbare huisvesting, werkgelegenheid, school- en recreatieruimte voor kinderen en jongeren, aanwezigheid en toegankelijkheid van gezinsondersteunende voorzieningen zoals kinderopvang en huishoudhulp.