Standpunt senioren

Op 30 mei 2013

Senioren zijn dikwijls actieve ouderen die door hun levenservaring en levenswijsheid een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Die pluspunten moeten wij benutten en koesteren. Senioren die niet zo actief meer kunnen zijn, willen we op een aangepaste en gestructureerde wijze integreren in het sociale gebeuren van een wijk of dorp.

Visie:

De demografische evolutie en de gevolgen van de vergrijzing maken van het ouderenbeleid een zeer belangrijk onderwerp. N-VA kijkt niet zorgwekkend tegen deze vergrijzing aan. Het is verkeerd de vergrijzing uitsluitend in te schatten als een al dan niet betaalbaar kostenverhaal. De vergrijzing heeft een massa positieve kanten. Nooit voorheen waren er zoveel kansen om een sterk groeiende generatie van gezonde en levenskrachtige ouderen  met ervaring creatief in te zetten voor:

• Een betere en solidaire samenleving.
  • Het vinden van passende en voor de hand liggende oplossingen voor een resem  samenlevingsproblemen.
  • Nooit voorheen stonden zoveel ouderen klaar met de nodige verantwoordelijkheidszin. Wij doen met vertrouwen een beroep op hun inzet en hun werkingsmogelijkheden.

Concreet:

• Senioren inschakelen in het sociale leven en de maatschappelijke noden, bvb de permanentie in scholen, het bijstaan van minder mobielen of hulpbehoevenden.
  • Senioren inschakelen in de gehandicaptenwerking.
  • Senioren inschakelen in de opvang van en werking rond kinderen, jeugd en hulpbehoevende senioren.
  • Ondersteuning van senioren in thuissituatie (woonsituatie, sociale veiligheid, sociale contacten,  poets- en klusjesdienst…). Ouderen willen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen, ook voor ons moet dat het uitgangspunt zijn. Zorg in hun eigen vertrouwde milieu is erg belangrijk.
  • In sommige situaties, wanneer thuis wonen niet meer kan, opteren we voor benaderende alternatieven.
  • Seniorenflats en aangepaste woonomstandigheden creëren en het stimuleren om via overleg het verkrijgen van een aangepaste woning te bespoedigen.
  • Toekomstige bewoners vanaf het begin betrekken bij plannen voor aangepaste woonmogelijkheden.
  • Ondersteunen van locale initiatieven die tegemoet komen aan de gestelde verwachtingen van senioren.
  • We willen alle steun verlenen aan eventuele initiatieven zowel openbaar als privé als die realistisch zijn.
  • In samenwerking met politie en particulieren streven naar het toepassen van inbraakpreventieve maatregelen en regelmatige evaluatie.
  • Brochure maken en meegeven aan iedereen die op pensioen gaat bij de pensioenaanvraag.
  • Een goed werkende seniorenraad kan een uitstekende waardemeter zijn voor het  beleid betreffende senioren.
  • Mantelzorg (thuiszorg) en de mantelzorgtoelage.
  • Bijzondere aandacht besteden aan senioren (burgers) in achterstandsituaties en alert zijn om deze mensen te lokaliseren.
  • Opheffen en voorkomen van verkeersonveilige situaties met speciale fietsroutes en voetgangersoversteekplaatsen, en dit in samenspraak met de betrokkenen.
  • Gelegenheid bieden aan ouderen om zich de nieuwste technieken (internet, video, computer,…) eigen te maken, aangepast aan het kennisniveau en de nodige acties.
  • Gezondheids- en sportinitiatieven ondersteunen, en de gelegenheid tot sporten stimuleren.
  • Vrijetijdsbesteding voor ouderen is belangrijk om op een actieve en zinvolle wijze bezig te zijn en te blijven. Dit stimuleert hun rol in de maatschappij. Deze werking moet aan de seniorenverenigingen overgelaten worden en hier moet het openbaar bestuur hen de vrijheid geven.
  • Een ‘aanbodmarkt’ organiseren waar ook de senioren aan kunnen deelnemen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?