Toelichting nieuwe retributies

Op 31 maart 2013

In dit artikel volgt een kleine toelichting bij de nieuwe retributies :

1. In eerste instantie dienden wij een aantal retributies te verhogen omdat de federale overheid de kostprijs voor de gemeenten ook heeft verhoogd. Zo werd bvb de kostprijs voor een paspoort verhoogd van 12 naar 15 euro, zijnde een verhoging van 25%. Met die verhogingen moeten wij volgen, zondiet verkopen wij met verlies.
  2. In tweede instantie zijn de verhogingen eenvoudigweg een indexatie op de vastgestelde prijzen, en dit na 6 jaar.  Huren , lonen, prijzen, alles wordt regelmatig aan de levenskost aangepast. Zo doen wij ook nu.  De index steeg van 1 januari 2007 tot 1 januari 2O13 met 15,7 %. Wanneer U dus in Uw artikel schreef dat er een gemiddelde stijging is van 15% is dit louter het bedrag van de indexaanpassing.
  3. De 10 euro voor een seizoenarbeider. Buitenlanders die  naar ons land, onze gemeente komen en een vergunning willen om hier te werken- hetzij in de fruitteelt, hetzij in één of andere kmo of industrie, moeten via de gemeente administratief geregistreerd.  Dit is een vrij omvangrijk werk voor ons administratief personeel met registratie in onze gemeente, het versturen van de geëigende documenten naar het Ministerie en later, wanneer ze terugkeren, moet ook weer de administratieve uitschrijving gebeuren.  Deze mensen betalen ons geen belasting maar kosten onze gemeenschap toch doordat ons personeel er uren arbeid aan dient te spenderen en tegelijkertijd geen andere prestaties kan leveren.  Wanneer iemand van bij ons een reispas nodig heeft dient hij/zij hiervoor een kost te betalen. Is het dan niet meer dan billijk en gerechtvaardigd dat een buitenlander die hier gebruik maakt van onze administratie hier ook voor betaald ?
    Het is dus niet de werkgever die hier uitgaven heeft, doch wel de buitenlander die  hier van onze diensten gebruik komt maken.
  4. Een trouwboekje heeft een hogere verhoging omdat de voorraad trouwboekjes op is en er nieuwe dienen aangekocht.  De aankoopprijs per stuk is inmiddels ook heel wat gestegen tegenover de aankoop vele jaren terug van de vorige stock.
  5. De verhoging van de copieprijs is er omdat het gemeentehuis geen copiecenter is en er geen concurrentie mag zijn met de prijzen die de middenstand voor copies aanrekent in onze gemeente.
  6. De prijs voor een dossier nationaliteitskeuze en naturalisatie  is inderdaad stevig gestegen.  Het willen Belg worden is voor een vreemdeling een vrije keuze  .  De administratieve beslommeringen voor  onze diensten zijn echter zeer omvangrijk en onze visie is dan ook dat degene die deze procedure bij ons aanvangt ook zijn deel in de kosten die dergelijk dossier met zich brengt zelf dient te dragen.

Wij streven naar een maatschappij waarin elk de verantwoordelijkheid opneemt voor de kost die hij/zij aan de gemeenschap komt op te leggen.  De filosofie “ de vervuiler betaalt” wordt al jaren als rechtvaardig  bestempeld, en ligt in het verlengde van de vorige zin.  Welnu de koers van het huidig bestuur is in dezelfde zin, maar uitgebreid naar “ de verbruiker betaalt”.  Of is het rechtvaardig dat U moet meebetalen wanneer ik een reispas afhaal omdat ik op vakantie ga ? Moet U een stukje van Uw zuur verdiende loon afgeven om mijn reispas mee te betalen ? Dat vinden wij althans niet eerlijk.

Op de vraag van de oppositie waarvoor een gemeentebestuur dan dient, wil ik antwoorden “niet om alle burgers te laten meebetalen voor persoonlijke kosten van sommigen, maar wel om een kader te creëren waar de burger in goed vertrouwen en vriendelijkheid terecht kan om de informatie of administratieve stukken die  zij/hij nodig heeft  te bekomen.  Hij/zij moet hier tegenover wel een persoonlijke bijdrage leveren/betalen voor de kost die hij/zij hierdoor aan de gemeenschap meebrengt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?