Kortessem: Gezond, veilig, duurzaam & vlot

Op 7 juni 2017, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Het voeren van een beleid in een gemeente heeft veel gelijkenissen met hoe U een huishouden runt: het  vergt een visie, inzicht en doorzettingsvermogen. U weet dan ook dat een visie enkel maar kan doorgevoerd worden als de mogelijkheden, zoals financiële middelen en coalitiepartner, het toelaten.

Daarom zetten wij graag voor U nog even enkele van onze speerpunten op een rijtje

Uw gezondheid

Uw gezondheid een primordiaal gegeven waar we moeten voor instaan. We zijn er daarom van overtuigd dat vervuilende industrie in Kortessem niet op zijn plaats is. Anderzijds willen wij zorgen voor mogelijkheden tot sporten, bewegen, natuurbeleving.

Zo is er het Hemelspark, het Belle-Vue bos, de ruilverkavelingswegen waar U veilig tussen de velden kan kuieren, wandelen, fietsen. De speelweide in Vliermaal, de weide met barbecue, petanque en schutterij in Guigoven, het wandelgebied Zammelen, het natuurgebied in Wintershoven, de Finse piste en andere mogelijkheden en verborgen moois.

U moet zich goed & thuis voelen in Kortessem en ons gemeentebeleid!

Uw veiligheid

U moet zich in uw levenssfeer “veilig”, gerust, geborgen voelen. Onze politiezone zet hard in in de strijd tegen criminaliteit, met name diefstallen. Bij de sportplaatsen werden AED-toestellen geplaatst. Er is ons OCMW en allerlei thuishulp – en andere diensten voor wie een hulpje of steuntje nodig heeft. Maar  ook het verkeer moet veiliger. Overweegt U soms om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken? Dit heeft ook alleen maar voordelen: minder auto’s op de baan, minder uitstoot, meer sociaal contact en goed voor de gezondheid!

Onze duurzaamheid

Onze voetafdruk is te groot, onze consumptiemaatschappij maakt van ons afvalproducenten. Enerzijds putten we de aarde uit o.a. grondstoffen en anderzijds stoppen we ze vol met brol. De mens was de afgelopen eeuwen veelal een ramp voor dier en natuur. Vandaar mensdom, maar dierenrijk.

Maar we belijden dat het beter wordt. Onze woningen  moeten en worden beter geïsoleerd zodat ons energieverbruik, een stukje van onze voetafdruk, afneemt. Onze auto’s gaan minder verbruiken door zuiniger motoren, elektrische – of waterstofhulp. Merkwaardig genoeg gaat het altijd over auto’s maar we vliegen toch ook voor een week-endje of 50,00 Euro naar Milaan, Barcelona enz…zonder na te denken hoeveel kerosine  en voetafdruk dat vliegen na komt te laten.

En we vervoeren voedsel per vliegtuig, boot, trein in uit alle hoeken van de wereld zonder de voetafdruk hiervan te bedenken, terwijl in eigen streek zoveel eigen groenten, fruit, vlees te rapen valt. Moeten we appels invoeren als je bedenkt dat wel bijna één vierde van de voedselvoorraden in de warenhuizen gedumpt worden wegens “overschrijding vervaltermijn”, dan moeten we beseffen dat nog veel verbetering, besparing, verduurzaming mogelijk is.

Uw mobiliteit

Kortessem is een kruispunt gelegen op het snijpunt tussen enerzijds Hasselt – Tongeren en anderzijds Genk – Borgloon. Wij doen met z’n allen 53% van de verplaatsingen als autobestuurder. Dat is 6% meer dan 10 jaar geleden.

Voor ons centrum dreigt een verkeersinfarct. Gedurende tientallen jaren was op het traject een omleidingsweg voorzien vertrekkende aan het rond punt in het Opeinde tot aan de Reweg (Bombroekmolen). Onze gemeentelijke overheid heeft deze een twintigtal jaren geleden van de kaart geveegd en inmiddels zijn op dat traject woningen gebouwd.

Een andere oplossing dringt zich op. Niet evident. Het meer gebruiken van de fiets als vervoermiddel kan een deel van de oplossing zijn. Om dit te stimuleren kan een breder en losliggend fietspad langs de weg van Hasselt tot Tongeren een onderdeel van oplossing zijn. Misschien ook een rond punt op de kruising Tongersesteenweg, Dorpsstraat, Hasseltsesteenweg, Opeinde. We moeten zoeken om het verkeer vlot te houden en onze Dorpskern niet tot een opstoppingsplaats te laten verzanden. Laat ons met z’n allen hierover nadenken.

Uw inbreng

Help ons Kortessem nog gezonder, veiliger, duurzamer, vlotter te maken. Uw voorstellen, bemerkingen en ideeën zijn altijd welkom! U kunt ze mailen naar : luc.dullaers [at] telenet.be of bezorgen aan : Luc Dullaers, Hasseltsesteenweg 15 te Kortessem.